Els Administradors de Finques Col·legiats proposen a l’Agència Tributària mesures per agilitzar les obligacions fiscals de les comunitats de propietaris
Els Administradors de Finques Col·legiats, per
facilitar el seu coneixement i oferir la màxima col3laboració a l’Agència
Tributària, estant informant a les Comunitats de Propietaris que gestionen
sobre la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les
Administracions Públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic
del Sector Públic, que estableixen l’ús de mitjans electrònics com a únic
sistema per que la comunitat de Propietaris es relacioni amb les
Administracions Públiques. En el suposat de que no es compleixi amb aquesta obligació,
seran responsables la pròpia Comunitat i el President, i el seu incompliment comportaria
una important sanció econòmica. Tot i la labor d’informació i divulgació que es
realitza, l’Administració Tributària no valora l’aportació dels Administradors
de Finques ni té en consideració les peculiaritats de les Comunitats de
Propietaris de la qual la seva gestió econòmica es complicarà notòriament.
L’actuació professional dels
Administradors de Finques Col·legiats es desenvolupa, fonamentalment, en l’àmbit
de l’habitatge, les comunitats de propietaris i les urbanitzacions. Per aquest
motiu, el CGCAFE ha proposat a l’Agència Estatal d’Administració Tributària que
la manera més àgil de que les comunits de propietaris comencin a complir amb la
seva obligació de rebre les notificacions telemàticament i agilitzar, al mateix
temps, l’execució de les seves obligacions fiscals, seria atorgant representació
dels Administradors de Finques Col·legiats, els quals obtindrien directament el
certificat digital el qual quedaria vinculat al del propi Administrador de
Finques Col·legiat perquè fos aquest el que rebi totes les notificacions a
través del seu propi certificat digital.
Amb aquesta mesura, l’Administrador
de Finques Col·legiat representaria a la Comunitat de Propietaris per
personar-se davant l’Agència Estatal de l’Administració Tributària o davant de
qualsevol organisme per aportar la documentació i firmar tots els documents que
fossin necessaris per l’obtenció del certificat d’usuari per les relacions amb
l’Administració.
Evitar
el col·lapse a l’Agència Tributària
Encara
que amb aquesta fórmula es facilita l’obtenció del certificat al evitar la
presència dels presidents de les comunitats de propietaris, no evita la massiva
presència en les diferents oficines de l’Agència Tributària dels 15.000
Administradors de Finques Col·legiats, que, en paraules de Salvador Díez,
president del Consejo General de Administradores de Fincas de España –CGCAFE-, haurien d’anar desenes de vegades
cadascun a identificar-se per l’obtenció dels certificats dels seus clients,
per tant, hem proposat també, a l’Agència Estatal d’Administració Tributària,
la possibilitat d’acarar les actes en les que consta l’acord de representació a
favor de l’Administrador de Finques Col·legiat en els diferents Col·legis d’Administradors
de Finques. Aquesta acta acarada es pot firmar digitalment i remetre electrònicament
a l’Agència Tributària a través del certificat digital de l’Administrador de
Finques Col·legiat. Amb això evitaríem un col·lapse a les oficines de l’Agència
Tributària i altres entitats públiques.
Protegir
als consumidors
Si aquestes propostes realitzades
pel CGCAFE no fossin assumides per l’Agència Estatal d’Administració
Tributària, s’haurien de buscar fórmules alternatives amb empreses privades que
prestin aquest tipus de serveis amb el consegüent cost pels usuaris finals, és
a dir, les Comunitats de Propietaris, extrem que, en paraules de Salvador Díez,
contribuiria a una desprotecció dels consumidors i usuaris en un dret
constitucional com és l’habitatge, extrem que agreujaria encara més la situació
de molts propietaris que compten amb ingressos econòmics mínims o nuls per la situació
econòmica i laboral actual, i que repercutiria en una major morositat a les
comunitats de propietaris.
Els Administradors de Finques
Col·legiats, en el seu servei als ciutadans, posen a disposició de les
comunitats de propietaris que no comptin amb un Administrador de Finques
Col·legiat, els seus serveis d’assessoria a través dels Col·legis Territorials
d’Administradors de Finques, perquè puguin ser informats de totes les possibles
obligacions fiscals que puguin afectar els seus immobles.