Els Administradors de Finques Col·legiats proposen a l’Agència Tributària mesures per agilitzar les obligacions fiscals de les comunitats de propietaris

Els Administradors de Finques Col·legiats, per facilitar el seu coneixement i oferir la màxima col3laboració a l’Agència Tributària, estant informant a les Comunitats de Propietaris que gestionen sobre la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, que estableixen l’ús de mitjans electrònics com a únic sistema per que la comunitat de Propietaris es relacioni amb les Administracions Públiques. En el suposat de que no es compleixi amb aquesta obligació, seran responsables la pròpia Comunitat i el President, i el seu incompliment comportaria una important sanció econòmica. Tot i la labor d’informació i divulgació que es realitza, l’Administració Tributària no valora l’aportació dels Administradors de Finques ni té en consideració les peculiaritats de les Comunitats de Propietaris de la qual la seva gestió econòmica es complicarà notòriament.

L’actuació professional dels Administradors de Finques Col·legiats es desenvolupa, fonamentalment, en l’àmbit de l’habitatge, les comunitats de propietaris i les urbanitzacions. Per aquest motiu, el CGCAFE ha proposat a l’Agència Estatal d’Administració Tributària que la manera més àgil de que les comunits de propietaris comencin a complir amb la seva obligació de rebre les notificacions telemàticament i agilitzar, al mateix temps, l’execució de les seves obligacions fiscals, seria atorgant representació dels Administradors de Finques Col·legiats, els quals obtindrien directament el certificat digital el qual quedaria vinculat al del propi Administrador de Finques Col·legiat perquè fos aquest el que rebi totes les notificacions a través del seu propi certificat digital.

Amb aquesta mesura, l’Administrador de Finques Col·legiat representaria a la Comunitat de Propietaris per personar-se davant l’Agència Estatal de l’Administració Tributària o davant de qualsevol organisme per aportar la documentació i firmar tots els documents que fossin necessaris per l’obtenció del certificat d’usuari per les relacions amb l’Administració.

Evitar el col·lapse a l’Agència Tributària
Encara que amb aquesta fórmula es facilita l’obtenció del certificat al evitar la presència dels presidents de les comunitats de propietaris, no evita la massiva presència en les diferents oficines de l’Agència Tributària dels 15.000 Administradors de Finques Col·legiats, que, en paraules de Salvador Díez, president del Consejo General de Administradores de Fincas de España –CGCAFE-, haurien d’anar desenes de vegades cadascun a identificar-se per l’obtenció dels certificats dels seus clients, per tant, hem proposat també, a l’Agència Estatal d’Administració Tributària, la possibilitat d’acarar les actes en les que consta l’acord de representació a favor de l’Administrador de Finques Col·legiat en els diferents Col·legis d’Administradors de Finques. Aquesta acta acarada es pot firmar digitalment i remetre electrònicament a l’Agència Tributària a través del certificat digital de l’Administrador de Finques Col·legiat. Amb això evitaríem un col·lapse a les oficines de l’Agència Tributària i altres entitats públiques. 

Protegir als consumidors
Si aquestes propostes realitzades pel CGCAFE no fossin assumides per l’Agència Estatal d’Administració Tributària, s’haurien de buscar fórmules alternatives amb empreses privades que prestin aquest tipus de serveis amb el consegüent cost pels usuaris finals, és a dir, les Comunitats de Propietaris, extrem que, en paraules de Salvador Díez, contribuiria a una desprotecció dels consumidors i usuaris en un dret constitucional com és l’habitatge, extrem que agreujaria encara més la situació de molts propietaris que compten amb ingressos econòmics mínims o nuls per la situació econòmica i laboral actual, i que repercutiria en una major morositat a les comunitats de propietaris.

Els Administradors de Finques Col·legiats, en el seu servei als ciutadans, posen a disposició de les comunitats de propietaris que no comptin amb un Administrador de Finques Col·legiat, els seus serveis d’assessoria a través dels Col·legis Territorials d’Administradors de Finques, perquè puguin ser informats de totes les possibles obligacions fiscals que puguin afectar els seus immobles.     




   Tornar   
Dep. Premsa CAFBL
miércoles, 22 de febrero de 2017