El sector immobiliari interposa un recurs contenciós administratiu contra la modificació del Pla General Metropolità de Barcelona
L’Associació
de Promotors i Constructors d’Edificis de Catalunya, la Cambra de la Propietat
Urbana de Barcelona, el Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i
Lleida i el Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària de Barcelona i
l’Associació d’Agents Immobiliaris de Catalunya han interposat un recurs
contenciós administratiu contra la Modificació del Pla General Metropolità per
a l’obtenció d’habitatge de protecció pública en sòl urbà consolidat promoguda
per l’Ajuntament de Barcelona i aprovada definitivament per la Subcomissió
d’urbanisme de Barcelona el passat 5 de desembre.
L’esmentada
modificació preveu que les actuacions
edificatòries d’habitatges plurifamiliars en sòl urbà consolidat o de gran
rehabilitació d’edificacions de més de 600 m2 hauran de destinar un mínim del
30% del sostre edificable a habitatge de promoció pública de règim general en
venda o lloguer.
Norma
contrària a l’ordenament urbanístic vigent
Aquestes
entitats entenen que ni la legislació urbanística estatal ni la catalana
habiliten l’Ajuntament de Barcelona per regular en aquesta matèria. Tant el Text Refós de
la Llei del Sòl estatal com la legislació urbanística de la Generalitat
exclouen la possibilitat d’imposar una càrrega – 30% mínim d’habitatge de
protecció pública – en el sòl urbà consolidat. Al contrari, atemptaria a les
condicions bàsiques del dret de propietat dels propietaris d’aquest tipus de
sòl. A Barcelona, la quasi totalitat de la ciutat és sòl urbà consolidat –
solars i edificis construïts – que ja han fet cessions de vialitat, zones
verdes i equipaments en el procés urbanitzador.
Conseqüències
econòmiques
El
govern municipal justifica la nova normativa en una situació d’emergència
habitacional a la ciutat, en un context d’increment de preus de venda i
lloguer. Obliden que a Barcelona no es disposa de sòl – la memòria del document
de planejament exposa que hi ha en sòl urbà consolidat 1.073 solars pendents
d’edificació, dels quals 187 són propietat municipal. També s’oblida l’absència
de polítiques d’habitatge social en tot l’estat, i la pròpia inactivitat
municipal en la matèria. La mateixa memòria de la modificació recull que
l’Ajuntament de Barcelona és ja avui titular de 187 solars amb capacitat per
prop de 7.000 habitatges, majoritàriament d’HPO, procedents de cessions
d’aprofitament de l’execució en sòls urbanitzables i urbans no consolidats. És
el cas de la Marina del Prat Vermell i de les Casernes de Sant Andreu, que sumen sòl per a HPO per 60.000
m2 en mans de l’Ajuntament des de 2011 i estan avui encara pendents d’edificar.
Redueix
el valor del sòl i de les edificacions existents
Sobre
el valor del sòl i les edificacions. Segons dictàmens de què es disposa, la
valoració del patrimoni urbà afectat – solars i edificis – amb l’entrada en vigor de la modificació
tindrà una disminució entorn del 26% de mitjana.
Els
efectes més negatius es donen en la rehabilitació del parc edificat
La
normativa proposada obliga al 30% d’HPP en les obres de gran rehabilitació en
edificis de més de 600 m2. S’entén per gran rehabilitació l’execució simultània
o successiva d’obres de reforma o rehabilitació que tinguin un cost igual o
superior al 50% del valor d’una construcció de nova planta de característiques
similars i amb el mateix sostre que l’edificació existent.
L’anàlisi
d’operacions concretes de rehabilitació integral d’edificis existents mostra
que la nova normativa comporta que la rehabilitació deixa de ser viable tant
per a la propietat vertical com per a l’horitzontal, situació
que preocupa especialment als administradors de finques. La nova normativa
tindrà efectes sobre el teixit urbà en fer inviable econòmicament la
rehabilitació.
Les
entitats abans esmentades consideren que les grans tensions que registra avui
l’accés a l’habitatge per a una gran part de les famílies, té per origen un
greu desequilibri entre una oferta molt reduïda respecte d’una demanda
creixent, i de l’absència de polítiques públiques ben dissenyades i dotades
econòmicament, així com d’una paràlisi de la gestió de les administracions
públiques amb els escassos recursos de què disposen.
Segons
dades del Pla Territorial Sectorial d’habitatge, l’Àmbit Metropolità de
Barcelona té un potencial de reserves de sòl per construir més de 73.000
habitatges protegits. Mobilitzar aquestes reserves és imprescindible per
incrementar l’oferta d’habitatge assequible.
Capacitat
de gestió, coordinació entre administracions i recursos econòmics és el que
avui es necessita per a un mercat estable que faciliti l’accés a l’habitatge de
les famílies, no la contínua reforma normativa, que crea inseguretat jurídica i
impossibilita la planificació. És el moment de demanar resultats, no bones
intencions.